About Me

THIS SITE IS UNDER CONSTRUCTION

Tuesday, September 13, 2011

ភ្ជុំ​បិណ្ឌ​មាន​អត្ថន័យ​យ៉ាង​ណា​?

ជា​ពិធី​បុណ្យ​សាសនា​​ធំ​​មួយ​ ក្នុង​ចំណោម​ពិធី​បុណ្យ​ធំៗ​ដទៃ​ទៀត​នៃ​ព្រះរាជ​ពិធី​ទ្វាទសមាស​ ប្រជារាស្ត្រ​ទូទាំង ព្រះ​រាជា​ណាចក្រ​កម្ពុជា ​តាំង​ពី​បុរាណ​រៀង​មក។ វិធី​បុណ្យ​នេះ​ ត្រូវ​បាន​​​ប្រារព្ធ​ឡើង​ ដោយ​​មិនដែល​​មាន​ការ​​អាក់ខាន​ឡើយ។ ​ចាប់​ពី​ថៃ្ង ​១រោច​ ខែ​ភទ្របទ​ រហូត​ដល់​ថៃ្ង​ទី​១៥​រោច មាន​រយៈ​ពេល ១៥​ថៃ្ង​។ ចំពោះ​បិណ្ឌ1, បិណ្ឌ2 …​​រហូត​​ដល់​បិណ្ឌ​១៤​គឺ​ជា​ថ្ងៃ​កាន់​បិណ្ឌ​​ (ថ្ងៃ​ដាក់​បិណ្ឌ)។ ចំណែក​នៅ​ថៃ្ង​បញ្ចប់​​គេ​ហៅ​ថា​​ថៃ្ង​ “ភ្ជុំបិណ្ឌ”។ ថ្ងៃ​ចុង​ក្រោយ​ គេ​ហៅ​ថា​​​​ភ្ជុំ​បិណ្ឌ​ព្រោះ​​ ​អ្នក​ស្រុក​​តែង​មក​​ប្រជុំ​គ្នា​ធ្វើ​បុណ្យ​​ក្នុង​វត្ត​គ្រប់​ៗ​គ្នា។ បុណ្យ​ភ្ជុំបិណ្ឌ​​​ជា​បុណ្យ​បែប​ព្រះពុទ្ធសាសនា។​ ​នៅ​ពេល​ពិធី​បុណ្យ​ភ្ជុំបិណ្ឌ​​មក​ដល់​ ​បងប្អូន​កូន​ចៅ​ សាច់​ញាតិ​សន្ដាន​ទាំងអស់​ ទោះ​នៅ​ទី​ជិត​ ឬ​ទី​ឆ្ងាយ​ តែង​តែ​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​ជួប​ជុំ​គ្នា​ ជា​ពិសេស​ឪពុក​ម្ដាយ​ ដើម្បី​រៀបចំ​ម្ហូប​អាហារ​ បាយ​សម្ល​ ចង្ហាន់​យក​ទៅ​ប្រគេន​ព្រះសង្ឃ​ដែល​គង់​នៅ​វត្ត​អារាម។
“បិណ្ឌ” ​មាន​ន័យ​ថា​ម៉េច?
ពាក្យ​ថា​ “ភ្ជុំ​បិណ្ឌ​” មក​ពី​ពាក្យ​ “ភ្ជុំ” រួម​គ្នា​ជា​មួយ​ពាក្យ​ “​បិណ្ឌ​” ដែល​មាន​ន័យ​ថា៖ (ភ្ជុំ) ​គឺ​​ការ​ប្រមូល​ផ្តុំ​ ឬ​ប្រជុំ​បិណ្ឌ។ រីបិណ្ឌ​ (ភាសាបាលី) ​មាន​ន័យ​ថា​ “ដុំបាយ​ ឬ​ ពំនូត​បាយ​” ដូចេ្នះ​ ​មាន​ន័យ​រួម​ថា​​ “ការ​ប្រជុំ​ ឬ​ប្រមូល​ផ្តុំ​ដុំ​បាយ” ​(ការពូតដុំបាយ​ជា​ដុំៗ​ ដែល​យើង​ហៅ​ថា​ “បាយបិណ្ឌ”)។
ភ្ជុំ​បិណ្ឌ​កើត​ឡើង​នៅ​ពេល​​ណា?
បើ​តាម​តម្រា​ចារ​ តាម​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នៃ​ប្រទេស​ កម្ពុជា​យើង​ បាន​បង្ហាញ​ថា​ ពិធី​បុណ្យ​ភ្ជុំ​បិណ្ឌ​គឺ​កើត​មាន​តាំង​ពី​បុរាណ​កាល​ ក៏​ប៉ុន្តែ​​ពុំ​ទាន់​មាន​ឯកសារ​​ណា​បញ្ជាក់​ច្បាស់​លាស់​​ ថា​​កើត​​នៅ​សម័យ​ណា​ ឬ​ឆ្នាំ​ណា​ឲ្យ​ប្រាកដ​នោះ​ទេ។ កាល​ពី​បរម​បុរាណ​ គេ​មិន​ហៅ​ថា​ បុណ្យ​ភ្ជុំ​ទេ​ ដោយ​នៅ​ក្នុង​ពិធី​នេះ​ គេ​មាន​បែង​ចែក​ចេញ​ជា​ពីរ​ថ្នាក់។​ ថ្នាក់​ដំបូង​ គឺ​គេ​ចាប់​ផ្ដើម​ធ្វើ​ចាប់​ពី​ថ្ងៃ​១​រោច​ រហូត​ដល់​ថ្ងៃ​១៤​រោច​ ជា​វារកភត្ត​ (ភត្ត​ធ្វើ​តាម​ថ្ងៃ)​ ជា​បន្ត​បន្ទាប់។​ ចំណែក​មួយ​ថ្នាក់​ទៀត​គេ​ធ្វើ​នៅ​ថ្ងៃ​១៥​រោច​ ដែល​គេ​ហៅ​ថា​បុណ្យ​ភ្ជុំ។​ ពិធី​បុណ្យ​ទាំង​ពីរ​ថ្នាក់​នេះ​ បច្ចុប្បន្ន​ត្រូវ​បាន​គេ​​បូក​បញ្ចូល​គ្នា​ ហើយ​ហៅ​កាត់​ថា​ ពិធី​បុណ្យ​​ភ្ជុំ​បិណ្ឌ​នេះ​ឯង​។
រឿង​ទាក់​ទង​នឹង​បុណ្យ​ភ្ជុំបិណ្ឌ
អ្នក​ប្រាជ្ញ​ បាន​បង្កើត​ឲ្យ​មាន​គម្ពីរ​ ៣ ដែល​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​ពិធី​បុណ្យ​កាន់​បិណ្ឌ​គឺ :
1.គម្ពីរបេតវត្ថុ: បកស្រាយ​ពី​រឿង​ប្រេត​ គម្ពីរ​អានិសង្ស​បិណ្ឌ​និយាយ​អំពី​ផល​នៃ​ការ​ធ្វើបុណ្យ
2.គម្ពីរ​ពិទ្យាធរ​ឬ​គម្ពីរ​វិជ្ជាធរៈ និយាយ​តំណាល​អំពី​ប្រពៃណី​របស់​ជាតិ​ខែ្មរ​ ដែល​ ជាប់​ទាក់ទង​មក​ដល់​សព្វ​ថៃ្ង
3.គម្ពីរ​វិមាន​វត្ថុ​ គម្ពីរ​ធម្មបទ ជា​ដើម​…។
បើ​តាម​គម្ពីរ​ “ពិទ្យាធរ​ ឬវិជ្ជាធរ” មាន​តំណាល​ថា កាល​នោះ​មាន​ ព្រះ​ថេរ​មួយ​អង្គ​ឈ្មោះ​ ព្រះ​ឧបគុត្តសេ្ថរ​ លោក​មាន​អំណាច​មាន​ឥទ្ធិពល​ច្រើន​​ណាស់ លោក​ក៏​បាន​និមន្ត​ទៅ​​​​ស្ថាននរក​ ដែល​ពោរពេញ​ដោយ​ ភ្លើង​ឆេះ​ សន្ធោ​សន្ធៅ​ក្ដៅ​ខ្លាំង ប៉ុនែ្ត​ដោយ​ឥទ្ធិពលរបស់លោក ក៏​មាន​​ផ្កាឈូក​រត័្ន​មួយ​ធំ​ ប៉ុន​កង​រាជរថ​ផុស​ចេញ​មក​​ រួច​លោក​ក៏​គង់​នៅ​លើ​ផ្កា​ឈូក​នោះ​ ហើយ​ផ្កាឈូក​នោះ​ ក៏​ហោះ​​កាត់​ស្ថាននរក​ ដែល​ធើ្វ​ឲ្យ​ព្រះអង្គ​ត្រជាក់​ស្រួល​មិន​បណ្តាល​ឲ្យ​ប៉ះពាល់​ដល់​ភ្លើង​កម្តៅ​ស្ថាននរក​ឡើយ។
រី​ឯ​ពួក​សត្វ​នរក​វិញ​គ្រាន់​តែ​ដឹង​ថា​ ព្រះឧបគុត្តសេ្ថរ​លោក​ និមន្ត​ទៅ​ភ្លាម​ក៏​ធ្វើ​ឲ្យ​ពួក​សត្វ​នរក​ទាំង​នោះ​មាន​ការ​ភ្ញាក់​ផ្អើល​យ៉ាង​ខ្លាំង ។ ពួក​សត្វ​នរក​ទាំង​នោះ​មាន​ការ​កោត​ខ្លាច​នូវ​ ភាព​អស្ចារ្យ​នេះ​យ៉ាង​ខ្លាំង​ ក៏​នាំ​គ្នា​ចុះ​មក​ អបអរសាទរ​ ហើយ​សួរ​អំពី​ ឬទិ្ធ​បារមី​របស់​ព្រះអង្គ ​លោក​ក៏​បាន​ ពន្យល់​ សម្ដែងធម៌​ទេសនា​ឲ្យ​ពួក​សត្វ​នរក​ទាំង​នោះ​ស្តាប់ ក្រោយ​មកលោក ក៏​បានលាត្រឡប់ មកស្ថាន​មនុស្ស​វិញ ហើយ​ពួក​សត្វ​នរក​ទាំង​នោះ​បាន​ផ្តាំផ្ញើ​ថា៖ “ទូល​ព្រះបង្គំ​ទាំង​អស់​គ្នា​សព្វ​ថៃ្ង​នេះ​លំបាក​វេទនា​ណាស់​ ណា​កម្ដៅ​ភ្លើង​នរក ណា​អត់​អាហារ​ មិន​ដែល​មាន​សាច់​សា​លោហិត​ណា​លើក​យក អាហារភោជន​ ឬ ​បច្ច័យបួន​មក​ឧបត្ថម្ភ​ខ្ញុំ​ម្តង​ណា​ទេ​ គឺ​ខ្ញុំ​អត់​ឃ្លាន​នោះ​ខ្លាំង​ណាស់​ រោគាព្យាធិ​ ជំងឺ​តម្កាត់​ក៏​មាន​ច្រើន​ដែរ អ៊ី​ចឹង​បើ​តេជគុណ​និមន្ត​ទៅ​ស្ថាន​មនុស្ស​លោកវិញ សូម​ព្រះតេជ​គុណ​មេត្តា​ផ្សព្វផ្សាយ​ឲ្យ​បងប្អូន​ញាតិមិត្ត​ ម៉ែ​ឪ​ ជីដូន​ ជីតា​ របស់​ខ្ញុំ​ធ្វើ​បុណ្យ​ និមន្ត​ព្រះសង្ឃ​មក​ដាក់​បិណ្ឌ​ ឬ​កាន់បិណ្ឌ​ផង​ រួច​ហើយ​ ផ្សព្វផ្សាយ​ពរ​សព្វ​សាធុការ​ផល្លានិ​សង្ឃ​បុណ្យ​ដាក់បិណ្ឌ​ដល់​ទូល​ ព្រះបង្គំ​ទាំង​អស់​គ្នា​ផង​ ដើម្បី​អោយ​បាន​ផល​ជួប​ឧបត្ថម្ភ​ឲ្យ​បាន​ឆែ្អត​ស្កប់​ស្កល់​បាត់​ទុក្ខ​វេទនា​តទៅ”។
ព្រះ​ឧបគុត្តតេ្ថរ​ ក៏​នាំ​យក​បណ្ដាំ​​ទាំង​នោះ​ទៅ​ក្រាប​បង្គំ​ទូល​សេ្តច​នា​ពេល​នោះ​ទៅ។ គ្រាន់​តែ​ថ្វាយ​ព្រះពរប៉ុណ្ណឹងសេ្តចក៏ធ្វើជា ចុតហ្មាយ ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ដល់​ប្រជា​រាស្រ្ត​គ្រប់ៗគ្នា ក្នុង​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ដើម្បី​ឲ្យ​ប្រជារាស្ត្រ​ទាំង​អស់​ធ្វើ​បុណ្យ​ដាក់​បិណ្ឌ ឬ​កាន់​បិណ្ឌ​នៅ​ក្នុង​ រដូវ​វស្សា​ដោយ​ផ្តាំ​ផ្ញើ​ទៀត​ថា​ ឲ្យ​ធ្វើ​ចំ​នៅ​ថៃ្ង​ ១​រោច​ ខែ​ភទ្របទ​រហូត​ដល់​ថ្ងៃ​១៥​រោច ខែ​ភទ្របទ​ ឬ​ដាច់​ខែ​ដោយ​ហេតុ​នេះ​ហើយ​ដែល​ នាំ​ឲ្យ​មាន​ពិធី​កាន់​​បិណ្ឌ​ជា​ប្រពៃណី​ តាំង​ពី​ពេល​នោះ​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ។
តើ​ហេតុអ្វី​​បាន​ជា​​គេ​និយម​​ធ្វើ​បុណ្យ​​ភ្ជុំ​បិណ្ឌ​ក្នុង​រនោច​ខែ​ភទ្របទ?
គម្ពីរ​នានា​​​ក្នុង​​ពុទ្ធសាសនា​​បាន​ចែង​ថា​ មនុស្ស​ដែល​ស្លាប់​ទៅ​​ តែង​ទៅ​កើត​ក្នុង​កំណើត​ផ្សេង​ៗ​ តាម​ផល​នៃ​កម្ម។ មនុស្ស​ចិត្ត​​អាក្រក់​ដែល​បាន​ធ្វើ​អំពើ​បាប​ផ្សេង​ៗ​ លុះ​ស្លាប់​ទៅ​តែង​តែ​ទៅ​កើត​ក្នុង​​កំណើត​​មួយ​ហៅ​ថា​ “ប្រេត”។ គម្ពីរ​មិលិន្ទបញ្ហា​សម្ដែង​ថា​ ប្រេត​មាន​បួន​ប្រភេទ​គឺ៖
ក. ​ប្រេត​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​ដោយ​​ខ្ទុះ​ឈាម
ខ.​ ប្រេត​ដែល​ស្រេក​ឃ្លាន​អាហារ​​ជា​និច្ច
គ. ​ប្រេត​ដែល​ភ្លើង​ឆេះ​ជា​និច្ច
ឃ.ប្រេត​ដែល​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​ដោយ​ផល​ដែល​បុគ្គល​​ដទៃ​​ឧទ្ទិស​​ឲ្យ
គឺ​ប្រេត​ទី​បួននេះ​ហើយ ​ដែល​គេ​តែង​​ធ្វើ​​បុណ្យ​​ភ្ជុំ​​បិណ្ឌ​ឧទ្ទិស​ផល​ឬ​សែន​ឲ្យ។ គេ​និយម​រើស​ចំ​ ថ្ងៃ​រនោច​ខែ​ភទ្របទ​ ព្រោះ​វេលា​នោះ​ ព្រះ​ចន្ទ​ពុំ​សូវ​មាន​ពន្លឺ​ខ្លាំង​ ហើយ​ចេះ​តែ​ងងឹត​ទៅ​ៗ។ ឱកាស​នេះ​ហើយ​ ដែល​យម​រាជ​​ដោះ​លែង​ពួក​ប្រេត​ទាំង​នោះ​​ ឲ្យ​មក​​រស់​នៅ​លាយ​ឡំ​ជា​មួយ​មនុស្ស​ ចំា​ទទួល​ភោគផល​ ដែល​បង​ប្អូន​ធ្វើ​បុណ្យ​ឧទ្ទិស​ឲ្យ​ព្រោះ​ពួក​ប្រេត​ខ្លាច​​ពន្លឺ​ណាស់។ ប្រសិន​បើ​ក្នុង​រយៈ​ពេល​១៥​ថ្ងៃ​ ពួក​ប្រេត​​បាន​ដើរ​រក​គ្រប់​ ៧​វត្ត​ នៅ​តែ​ពុំ​ឃើញ​មាន​បង​ប្អូន​ណា​ធ្វើ​បុណ្យ​បញ្ចូន​កុសល​ទៅ​ឲ្យ​ទេ​ ពួក​ប្រេត​​នោះ​នឹង​អត់​បាយ​ អត់​ទឹក​ ស្រេក​ឃ្លាន​​រ​ង​ទុក្ខ​វេទនា​​ក្រៃ​​លែង ហើយ​នឹង​ជេរ​​ប្រទេច​ផ្ដាសា​មក​ញាតិ​ទាំង​ឡាយ​ឲ្យ​​ទេ ពួក​ប្រេត​នោះ​នឹង​អត់​បាយ​អត់​ទឹក​ ស្រេក​ឃ្លាន​រង​ទុក្ខ​​វេទនា​ក្រៃ​លែង​ ហើយ​នឹង​ជេរ​ប្រទេស​ផ្ដាសា​មក​ញាតិ​ទាំង​ឡាយ​ឲ្យ​ហិន​ហោច​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​ ព្រាត់​ប្រាស់​ម្ដាយ​ ឳពុក​ ប្ដី​ប្រពន្ធ​ កូន​ចៅ​ ញាតិ​ផៅ​ទាំង​​​៧​សណ្តាន​ជា​ដើម។
ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​គេ​​ប្រារព្ធ​ពិធី​បុណ្យ​ភ្ជុំបិណ្ឌ?
ប្រជាជន​ខែ្មរ​ ក៏​តែងតែ​ចងចាំ​ និង​យល់​គ្រប់​ៗ​គ្នា​ថា​ “បុណ្យ​ភ្ជុំ​បិណ្យ” គឺ​ជា​ការ​ធ្វើ​បុណ្យ​ដាក់​បិណ្ឌ​​ ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ដល់​បេត​បុគ្គល​ជា​ឪពុក​ម្តាយ ​បងប្អូន​ ញាតិ​សន្តាន​ទាំងឡាយ​ ដែល​បាន​ចែក​ស្ថាន​ទៅ​ ហើយ​មិន​ដឹង​ជា​ទៅ​ចាប់​កំណើត​នៅ​លោក​ខាង​មុខ​ជា​អ្វី​នោះ។ ប៉ុនែ្ត​បើ​ តាម​អត្ថបទ​របស់ លោក សុង ស៊ីវ វិញការធ្វើបុណ្យភ្ជុំបិណ្ឌ ពុំ​មែន​មាន​ន័យ​តែ​ប៉ុណ្ណឹង​ទេ​ គឺ​លោក​បាន​បក​ស្រាយ​ដោយ​លើក​យក​អត្ថន័យ​ចំនួន​ ៣ គឺ​៖
1.ដើម្បី​ឧទិ្ទស​កុសល​ចំពោះ​បេត​បុគ្គល​ ឬ​ប្រេត​បុគ្គល​ (ពាក្យ “បេត” ជា​ពាក្យ​បាលី​ ឯពាក្យ “ប្រេត” ជាពាក្យសំស្រ្កឹត)
2.ដើម្បី​ឲ្យ​បាន​សេចក្តី​សុខ​ចម្រើន​ សិរី​សួស្តី​ដែល​កើត​ពី​ផល​ទាន​របស់​ខ្លួន។
3.ដើម្បី​បង្កើត​សាមគ្គី​របស់​ជាតិ​ គឺ​ការ​ស្រុះស្រួល​គ្នា​ទាំង​ពេល​វេលា​កំណត់​ទាំង​ការ​ធ្វើ​នំគម អន្សម ពេញទូទាំង ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ យើង​ក៏​អាច​កត់​សម្គាល់​ នូវ​ពាក្យ​មួយ​ទៀត​ថា​ “បុណ្យ​សែន​ដូនតា” ដែល​ជា​ពាក្យ​សាមញ្ញ​សម្រាប់​ប្រជារាស្ត្រ​ខ្លះ​ ព្រោះ​ថា​ពាក្យ​ទាំងពីរ​គឺ​មាន​ន័យ​ដូច​គ្នា។
កាល​ពី​សម័យ​បុរាណកាល​ គេ​ធ្វើ​ពិធី​បុណ្យ​នេះ​គឺ​ដើម្បី​រៀបចំ​ធ្វើ​សង្ឃភត្ត​ ទំនុក​បម្រុង​ព្រះសង្ឃ​ដែល​គង់​ចាំ​វស្សា​ក្នុង​វត្ត​រយៈ​ពេល​៣​ខែ​ ចាប់​តាំង​ពី​ថ្ងៃ​ចូល​វស្សា​រហូត​ដល់​ថ្ងៃ​ចេញ​វស្សា។ នៅ​ក្នុង​ចំណេរ​ កាល​បុរាណ​បាន​ចារ​ថា​ ដោយ​នៅ​ក្នុង​រដូវវស្សា​មាន​ភ្លៀង​ធ្លាក់​ជោកជាំ​ រលឹម​ពព្រិច​ ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​ការ​លំបាក​ដល់​ព្រះសង្ឃ​ក្នុង​ពេល​ធ្វើ​គោចរ​បិណ្ឌបាត។​ ហេតុ​ដូច្នេះ​ ទើប​បណ្ដា​ពុទ្ធ​បរិស័ទ​នាំ​គ្នា​រៀបចំ​ពិធី​នេះ​ ដើម្បី​ផ្គត់ផ្គង់​ព្រះសង្ឃ​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​រហូត​ដល់​ថ្ងៃ​ចេញ​វស្សា។​ ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត​ នៅ​ក្នុង​ពិធី​បុណ្យ​នេះ​ គឺ​ធ្វើ​ឡើង​ដើម្បី​ផ្សាយ​ឧទ្ទិស​កុសល​ដល់​ពពួក​បេតជនញាតិ​ និង​ញាតិ​ទាំង​៧​សណ្ដាន​ ព្រម​ទាំង​តំណ​ញាតិ​ច្រើន​មហាកប្ប​នោះ​ផង​ដែរ​ តាម​រយៈ​អនុភាព​នៃ​សង្ឃគតាទក្ខិណាទាន​ ដែល​រស់​រង​ទុក្ខ​វេទនា​ កើត​ជា​ប្រេត​មាន​កម្មពៀរ​ ជាប់​ទោស​ធ្ងន់​ រងកម្ម​ក្រហល់​ក្រហាយ​អត់ឃ្លាន​ទាំងអស់​នោះ​ បាន​រួច​ផុត​ពី​ក្ដី​លំបាក​សោកសៅ។
ការ​ប្រារព្ធ​ពិធី​បុណ្យ​បិណ្ឌ​ភ្ជុំ
ចំពោះ​បុណ្យ​បិណ្ឌ​ភ្ជុំ​នេះ​ បុរាណាចារ្យ​រាជបណ្ឌិត​ខ្មែរ​យើង​បាន​រៀបចំ​រយៈ​ពេល​១៥​ថ្ងៃ​ ដោយ​ចាប់​គិត​ពី​ថ្ងៃ​ទី​០១​រោច​ ដល់​ថ្ងៃ​ទី​១៥​រោច​ ខែ​ភទ្របទ​ ជា​ពិធី​មួយ​សម្រាប់​ឧទ្ទិស​កុសល​ទៅ​ដល់​បេតជន​ញាតិ​ដែល​បាន​ស្លាប់​ទៅ។
នៅ​ក្នុង​រយៈ​ពេល​១៤​ថ្ងៃ​ នៃ​ការ​កាន់​បិណ្ឌ​ ឬ​ដាក់​បិណ្ឌ​នេះ​ ពុទ្ធបរិស័ទ​ចំណុះ​ជើង​វត្ត​ទាំងអស់​ជាពិសេស​ក្រុម​នីមួយៗ​ដែល​បាន​រៀបចំ​ជា ​ក្រុម​ដោយ​លោក​តា​អាចារ្យ​ចាត់ចែង​នោះ​ ត្រូវ​បែងចែក​ចេញ​៣​ឬ​៤​ក្រុម​តូចៗ​ ដើម្បី​រៀបចំ​ធ្វើ​យាគូ​ ឬ​ធ្វើ​ភត្តាហារ​ជា​៣​ទៅ​៤​ឆ្នាំង​ ស្មើ​នឹង​៣​ទៅ​៤​មុខ​ម្ហូប។
ពេល​ទូង​ស្គរ​ចំណាំ​វស្សា​ អ្នក​នៅ​ក្នុង​ក្រុម​វេន​នីមួយៗ​ត្រូវ​ចាប់​ផ្ដើម​ធ្វើ​ចង្ហាន់​ ហើយ​យាយ​តា​ចាស់ៗ​ក្នុង​ក្រុម​វេន​ ត្រូវ​ជ្រើស​រើស​យក​ផ្ទះ​ណាមួយ​ដើម្បី​ប្រមូល​នំនែក​រៀបចំ​បាយ​បិណ្ឌ​ បាយ​បត្តបូរ។​ រៀបចំ​រួច​ហើយ​ត្រូវ​នាំ​គ្នា​ទៅ​វត្ត​ស្ដាប់​លោក​សូត្រ​ថ្វាយ​បង្គំ​ធម៌​ សុខោ​ និង​ធម៌បរាភវសូត្រ។​ ចំណែក​ឯ​កូន​ចៅ​ដែល​នៅ​ផ្ទះ​ ត្រូវ​នាំ​គ្នា​ខិត​ខំ​ដុត​ដៃ​ដុត​ជើង​បបរ​ឬ​ស្លស្លុក​តាម​មុខ​ម្ហូប​នីមួយៗ ​ដោយ​ឡែក​ពី​គ្នា។​ លុះ​ដល់​ពេល​ព្រឹក​ព្រាង​អរុណោទ័យ​ត្រូវ​នាំ​គ្នា​រៀបចំ​ខ្លួន​ កណ្ដៀត​ យួរ​ កាន់​ ទូល​ រែក​ចង្ហាន់​ទៅ​វត្ត។
នៅ​ក្នុង​វត្ត​ លោក​តា​អាចារ្យ ​ត្រូវ​រៀបចំ​ពី​ធី​រាប់បាត្រ​នៅ​លើ​ឧបដ្ឋាន​សាលា។​ បន្ទាប់​មក​លោក​អាចារ្យ​ជា​ប្រធាន​ ត្រូវ​នាំ​ពុទ្ធបរិស័ទ​វេរ​ចង្ហាន់​ប្រគេន​ព្រះសង្ឃ​ វេរ​បាយ​បត្តបូរ។ល។​ លុះ​ដល់​ពេល​ព្រះសង្ឃ​ធ្វើ​បត្តានុមោទនគាថា​ចប់​ មេ​វេន​ក្រុម​នីមួយៗ​ត្រូវ​រៀបចំ​ម្ហូប​អាហារ​ ចំណី​ចូល​គំនាប់​ជូន​លោក​តា​អាចារ្យ​វត្ត​ ព្រម​ទាំង​ចាត់ចែង​ភោជនាហារ​ទទួល​ភ្ញៀវ​ដែល​អញ្ជើញ​ទៅ​បុណ្យ​នៅ​ក្នុង​ថ្ងៃ​ វេន​របស់​ខ្លួន​នោះ​ផង​ដែរ។
ក្នុង​ថ្ងៃ​បុណ្យ​ភ្ជុំ​ មាន​រៀបចំ​កញ្ចប់​ចតុប្បច្ច័យ​ (ស៊ង)​ ប្រគេន​គ្រប់​ភិក្ខុ​សាមណេរ។​ ឯ​គណៈកម្មការ​វត្ត​បាន​ចាត់ចែង​នំ​អន្សម​ នំ​គម​ និង​បាយ​បត្តបូរ​ឲ្យ​ទៅ​សិស្ស​គណទុក​ប្រគេន​ភិក្ខុ​សាមណេរ​តាម​ចំណែក​ សម្រាប់​ធ្វើ​ចង្ហាន់​នៅ​ព្រឹក​ថ្ងៃ​បន្ទាប់។​ ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត​ ថ្ងៃ​បុណ្យ​ភ្ជុំ​បិណ្ឌ​នេះ​ កាល​ពី​សម័យ​បុរាណ​មាន​​ លេង​ល្បែង​ប្រណាំង​ក្របី​ សេះ​ ចាប់​ពី​២-៣​គូ​ ទៅ​តាម​តំបន់​រៀងៗ​ខ្លួន​ ដើម្បី​អបអរ​នៅ​ក្នុង​ថ្ងៃ​បុណ្យ​ឆ្លង​បង្ហើយ។​ លើស​ពី​នេះ​ទៅ​ទៀត​ក្របី​ សេះ​ និង​របស់​ដែល​ត្រូវ​ប្រកួត​ គេ​បាន​តុបតែង​លំអ​ដោយ​ប្រេង​ លាប​ពណ៌​រលើបរលោង​ មាន​ពាក់​ប្រឡៅ​ កណ្ដឹង​ត្រដោក​ ឬ​ចង្ក្រង​ជាដើម។​ កន្លែង​ខ្លះ​ទៀត​មាន​លេង​ល្បែង​ផ្សេងៗ​ខុស​ពី​នេះ​។​ ប៉ុន្តែ​រហូត​មក​ដល់​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ ទំនៀមទម្លាប់​នេះ​ចេះ​តែ​បាត់ៗ​ រួញ​ថយ​បន្តិច​ម្ដងៗ​ សាសនា​កាន់​តែ​កន្លង​វែង​ទៅ​ នាំ​ឲ្យ​ការ​ប្រកាន់​ខ្ជាប់​ស្ទើរ​តែ​បាត់បង់​ច្រើន​ណាស់​ដែរ។
ការ​បោះ​បាយ​បិណ្ឌ
សព្វ​ថ្ងៃ​ បាយ​បិណ្ឌ​ គឺ​ជា​ពំនូត​បាយ​​ដំណើប​ចំអិន​ជា​មួយ​ខ្ទិះ​ដូង ហើយ​លាយ​ជា​មួយ​គ្រឿង​ផ្សំ​ផ្សេង​ៗ​ទៀត ​ទៅ​​តាម​ការ​និយម​របស់​អ្នក​ស្រុក​ក្នុង​តំបន់​នីមួយៗ​។ គេ​ដាក់​បាយ​បិណ្ឌ​ក្នុង​ថាស​មួយ​​យក​ទៅ​វត្ត។ នៅ​កណ្ដាល​បាយ​បិណ្ឌ​ មាន​​បាយ​បិត​បូរ​ ដែល​គេ​ដាក់​លើ​​ជើង​ពាន​តូច​មួយ។ បាយ​បិត​បូរ​ ដូច​គ្នា​នឹង​បាយ​បិណ្ឌ​ដែរ​ ប៉ុន្តែ​គេ​ធ្វើ​រាង​ស្រួច​ដូច​សាជី​ ហើយ​ធ្វើ​គម្រប​ស្លឹក​ចេក​​គ្រប​ពី​លើ​​ដោយ​ចោះ​កំពូល​ទុក​ដោត​ទៀន​ធូប​និង​ផ្កា។ នៅ​តំបន់​ខ្លះ​ គេ​​ធ្វើ​​បាយ​បិណ្ឌ​ដាក់​ក្នុង​​កន្ទោង​​ចំនួន​៨​ព័ន្ធ​ជុំ​វិញ​បាយ​បិត​បូរ​ ហើយ​ក្នុង​​កន្ដោង​នីមួយ​ៗ​មាន​ពំនូត​បាយ​​បិណ្ឌ​ពី​មួយ​ដុំ​ទៅ១៥​ដុំ។
ក្រៅ​ពី​ដង្វាយ​ផ្សេង​ៗ​ក្នុង​សាលា​បុណ្យ​​​នៃ​​​វត្ត​ គេ​នាំ​គ្នា​​រៀប​ចំ​តុបតែង​ធ្វើ​ផ្កា​បិណ្ឌ​ ​ដែល​មាន​​រាង​មូល​ស្រួច​ដូច​​សាជី​។ នៅ​​លើ​​កំពូល​ផ្កា​បិណ្ឌ​ គេ​ធ្វើ​រូបហង្ស​ទ្រ​ទៀន​ ដែល​គេ​អុជ​រាល់​យប់​នៅ​ពេល​កាន់​បិណ្ឌ។ គេ​ថា​​ផ្កា​បិណ្ឌ​នេះ​ជា​​ដង្វាយ​ចំពោះ​ព្រះ​ចូឡា​មណី។
មុន​ថ្ងៃ​ភ្ជុំ​បិណ្ឌ​មួយ​ថ្ងៃ​ គឺ​នៅ​ថ្ងៃ​​១៤​រោច​ នៅ​តាម​ផ្ទះ​នីមួយ​ៗ​​គេ​និយម​​ធ្វើ​នំ​អន្សម​ នំ​គម​ នំ​ធ្មៃ​ សម្រាប់​យក​ទៅ​ប្រគេន​ព្រះ​សង្ឃ​ ឧទ្ទិស​​ដល់​អ្នក​ស្លាប់​​ទៅ​ហើយ​ផង​​ ចែក​ចាយ​ដល់​អ្នក​ជិត​ខាង​ឬ​មិត្តភ័ក្តិ​​ផង។ នៅ​វេលា​​យប់​នៃ​ថ្ងៃ​នេះ​ នៅ​ឯ​វត្ត​​មាន​ ធ្វើ​​ពិធី​បង្សុកូល​ដល់​​វិញ្ញាណក្ខន្ធ​ដល់​អ្នក​ដែល​​បាន​បាត់​​ជីវិត​ទៅ​ហើយ ដោយ​​មាន​ការ​សូត្រ​ធម៌​ និង​សម្ដែង​ធម៌​ទេសនា​​រហូត​ទល់​ភ្លឺ។ ​លុះ​ស្អែក​ឡើង​ថ្ងៃ​១៥​រោច្រ​ ខែ​ភទ្របទ​ ដែល​ជា​ថ្ងៃ​​ចុង​ក្រោយ​ នៃ​ពិធី​កាន់​បិណ្ឌ​ ហើយ​ដែល​​ជា​ថ្ងៃ​សំខាន់​ជាង​គេ​ អ្នក​ស្រុក​គ្រប់​ផ្ទះ​​នាំ​គ្នា​​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​ប្រជុំ​នៅ​វត្ត។ អ្នក​ខ្លះ​កាន់​​បាយ​បិណ្ឌ​ បាយ​បិត​បូរ​ ខ្លះ​កាន់​អន្សម​ នំគម​ នំ​ធ្មៃ​ និង​នំ​ចំណី​​ផ្សេង​ៗ​ខ្លះ​ទៀតកាន់​ចាន​ស្រាក់​ដាក់​ចង្ហាន់​ទោ​ប្រគេន​ព្រះសង្ឈ។
ក្រៅ​ពី​កាន់​បិណ្ឌ​នៅ​ឯវត្ត​ មាន​វិធី​សែន​ព្រេន​នៅ​តាម​ផ្ទះ​នីមួយ​ៗ​​នៅ​វេលា​​យប់​ថ្ងៃ​​បង្ហើយ​នេះ។ នៅ​កណ្ដាល​ល្វែង​ផ្ទះ​ គេ​ក្រាល​​កណ្ដាល​​មួយ​ហើយ​ដាក់​​ខ្នើយ​មួយ​នៅ​លើ​ក្បាល​កន្ទេល​នោះ​ រួច​យក​សំពត់​ស​ មក​ក្រាល​ពី​លើ​ខ្នើយ​ និង​កន្ទេល​មួយ​ជាន់​ទៀត។ ​​នៅ​ជុំ​វិញ​កន្ទេល​​គេ​រៀប​ថាស​ ម្ហូប នំ​ ចំណី​ បាយ​បិត​បូរ​ បាយ​​បិណ្ឌ​ ផ្ដិល​ទឹក​ ពាន​ស្លាម្លូ​ ពាន​បារី។ រួច​ហើយ​​គ្រួសារ​ទាំង​អស់​ត្រូវ​មក​អង្គុយ​ជុំ​វិញ​រណ្ដាប់​ទាំង​នោះ។ លុះ​ជុំ​គ្នា​ហើយ​ មេ​គ្រួសារ​​អុជ​ទៀន ធូប​ អញ្ញើញ​​វិញ្ញាណក្ខន្ធ​ដូន​តា​មក​ពិសា​​ក្រយា​នេះ​​ឲ្យ​បរិបូណ៌​​ ហើយ​សុំ​ឲ្យ​​ជួយ​ថែ​ទាំ​កូន​ ចៅ​ដែល​នៅ​រស់​ឲ្យ​បាន​​សេចក្ដី​សុខ​​សប្បាយ​ផង។ លុះ​ព្រឹក​ព្រហាម​ឡើង​ គេ​រៀប​ចំ​នំ​ចំណី​ក្នុង​កូន​ទូក​ធ្វើ​​អំពី​​ដើម​ចេក​ ហើយ​បណ្ដែត​​ទឹក​ដើម្បី​ជូន​ដំណើរ​ដូន​តា​ទៅ​វិញ។
អត្ថន័យ​នៃ​បុណ្យ​​ភ្ជុំ​បិណ្ឌ
បើ​ទោះ​បី​ជា​​គេ​មាន​ជំនឿ​ថា​​​មាន​​ខ្មោច​ឬ​ប្រេត​ក្ដី​ ឬ​គ្មាន​ក្ដី​​ ក៏​ពិធី​បុណ្យ​នេះ​មាន​អត្ថន័យ​ធំ​ធេង​ ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ផលានិសង្ស​​ដល់​ជន​ដែល​ធ្វើ​មរណកាល​ទៅ​ហើយ​ និង​អញ្ជើញ​វិញ្ញាណក្ខន្ធ​​របស់​ដូនតា​ ម៉ែ​ឪ​ ញ្ញាតិ​មិត្ត​ជិត​ឆ្ងាយ​ ពិសា​ចំណី​អាហារ។ ​នេះ​ជា​វិធី​បុណ្យ​មួយ​សម្ដែង​ឲ្យ​ឃើញ​ កត​វេទិតាធម៌​នូវ​កតញ្ញុតាធម៌​ចំពោះ​បុរព្វបុរស​​ដែល​លោក​បាន​កសាង​ទឹក​ដី បន្សល់​ទុក​ឲ្យ​កូន​ចៅ​ជំនាន់​ក្រោយ។ បើ​និយាយ​ពី​ផ្នែក​អាណាចក្រ​វិញ​​ វិធី​បុណ្យ​នេះ​​ បាន​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​ពី​សាមគ្គីភាព​យ៉ាង​ទូលំ​ទូលាយ​ រវាង​បព្វជិត និង​គ្រហស្ថ​ រវាង​ពុទ្ធ​បរិស័ទ​ និង​ពុទ្ធបរិស័ទ​ រវាង​សមាជិក​គ្រួសារ​ និង​អ្នក​ជិត​ខាង។ គេ​សង្កេត​ឃើញ​ថា​ កូន​ចៅ​ ដែល​ធ្លាប់​ទាស់​គ្នា​ អាច​អត់​អោន​ យោគយល់​​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​ នៅ​ពេល​ប្រារព្ធ​វិធី​បុណ្យ​នេះ​​​ជា​មួយ​គ្នា​ ដោយ​សន្យា​ចំពោះ​មុខ​​វិញ្ញាណក្ខន្ធ​ឪពុក​ម្ដាយ​ថា​​នឹង​រូបរួម​គ្នា​ ដូច​បណ្ដាំ​​របស់​គាត់។ គួរ​យើង​រៀប​ចំ​វិធី​បុណ្យ​តាម​លទ្ធភាព​របស់​យើង​ ដូច​ជា​​ ផ្កា​ ទៀន ធូប បន្តិច​ ដល់​ឪពុក​ម្ដាយ​ អាណាព្យាបាល​ ឬ​លោក​យាយ​ លោក​តា​ ដែល​នៅ​ជិត​ខាង​ ដើម្បី​ជា​សេចក្ដី​សុខ​ដឹង​គុណ​ផង​ និងដើម្បី​ជា​និមិត្តរូប​ នៃ​សាមគ្គីភាព​​ដ៏​ទូលំ​ទូលាយ៕
ពាក្យ​ពិបាក៖
ភត្ត៖ បាយ​ ឬ​អាហារ​។​
ទ្វាទសមាស៖ ខែ​ទាំង​១២​នៃ​​ឆ្នាំ​។
ពិទ្យាធរ៖ អ្នក​ទ្រទ្រង់​វិជ្ជា​ (​ឈ្មោះ​គម្ពី)។​
អាហារភោជន​៖ អាហារ។
ចុតហ្មាយ៖ សំបុត្រ​។
បច្ច័យបួន (ចតុប្បច្ច័យ)៖ គិលានភេសជ្ជបច្ច័យ (​ថ្នាំ​សង្កូវ), សេនាសនប្បច្ច័យ (​កន្លែង​ស្នាក់​នៅ), ចីវរបច្ច័យ (សំលៀកបំពាក់)​ និង​បិណ្ឌបាតបច្ច័យ (អាហារ)។
រាជរថ៖
(រាជ=ស្ដេច, រថ=រទេះ) រទេះ​សម្រាប់​ស្ដេច។
ឧបដ្ឋានសាលា​៖
សាលា​​​សម្រាប់​​ប្រើ​ប្រាស់​ និង​សាលា​សម្រាប់​​ប្រជុំ​គ្នា​ធ្វើ​ទាន​ ឬ​សាលា​សម្រាប់​វត្ត។​
សាធុការ៖
សម្រេច​ផល​​ សម្រេច​ប្រយោជន៍។
ផលានិសង្ស៖ អានិសង្ស​នៃ​ផល​ ឬ​សេចក្ដី​សុខ​ សេច​ក្ដី​ចម្រើនដែល​កើត​ចេញ​​ពី​ផល​នៃ​អំពើ​ល្អ​។
ព្រះឧបគុត្តសេ្ថរ​៖ ព្រះ​នាម​របស់​​ព្រះ​សម្មាសម្ពុទ្ធ។
ក្រយា៖ ភោជនាហារ។​
សង្ឃភត្ត៖ បាយ​ ឬ​អាហារ​ដែល​គេ​ប្រគេន​ដល់​ព្រះសង្ឃ។
បេតជន​ញាតិ​៖ ញាតិ​សណ្ដាន​ដែល​បាន​ស្លាប់​ទៅ​ហើយ​កើត​ជា​ប្រេត។
គោចរ៖ ដំណើរ​យាត្រា​​ស្វែង​រក​ចំណី​អាហារ​។​
បរិស័ទ៖ ពួក​ជន​ដែល​មក​ប្រជុំ​គ្នា។
ធម៌​បរាភវសូត្រ៖ ធម៌​សូត្រ​​នៅ​ពេល​ព្រឹក​ដើម្បី​​ពួក​ប្រេត​ស្ដាប់​ និង​អប់រំ​ដល់​​មនុស្ស​កុំ​ឲ្យ​ធ្វើ​អំពើ​អបាយ​មុខ​ផ្សេង​ៗ។
បាយ​បិត្តបូរ៖ បាយ​​សម្រាប់​បំពេញ​បាត​ ឬ​បាយ​​ដែល​ទុក​សម្រាប់​បម្រុង​នឹង​ថែម​ក្រែង​ព្រះ​ភិក្ខុ​​ឆាន់​មិន​គ្រាន់ ឬ​អាច​ហៅ​ម្យ៉ាង​ទៀត​ថា​បាយ​សម្រេច​បំពេញ​ផល​ឲ្យ​ប្រេត។
សង្ឃគតា (សង្ឃគត)៖ បង្អោន​ឬ​ប្រគេន​ចំពោះ​ព្រះសង្ឃ
ទក្ខិណាទាន៖ អំណោយ​ដែល​ទាយក​ជឿ​កម្ម​ជឿ​ផល​ច្បាស់​ហើយ​គេ​ឲ្យ, ឬ​អំណោយ​ដែល​គេ​ឲ្យ​ដល់​ទក្ខិណេយ្យបុគ្គល។
ចូឡាមណី​៖ ឈ្មោះ​ព្រះ​ចេតិយ​ មួយ​នៅ​ឋាន​ត្រៃត្រិង្ស ជា​ទី​បញ្ចុះ​ព្រះ​កេសា​ព្រម​ទាំង​ស្នៀត​ព្រះ​កេស (ពិន) នៃ​ព្រះ​សក្យមុនី​សម្មាសម្ពុទ្ធ; ហៅ​ឲ្យ​ពេញ​ថា ព្រះ​ចូឡាមណី​ចេតិយ នៅ​ឋាន​ត្រ័យត្រិង្ស។

No comments:

CASINO





MOBILE MAGAZINE